23 November 2008

Zaqaziq....

Alhamdulillah...Penulis sekali lagi dapat menjejakkan kaki ke bumi Zaqaziq di muhafazah Syarqiyyah setelah penulis congak hampir kira-kira 2 tahun lalu kali terakhir sampai di sini.Itupun pergi tak sempat bermalam.Bersama teman exco ketika itu, Nik Taufik serta musyrif, Abd Manaf kami menempah uniform untuk AJKT KPT 06/07.Bertolak selepas Maghrib dari Kaherah,terus pulang kembali pada malam itu juga.Kebetulan musim sejuk.Malam agak panjang.

Tapi kali ini,penulis berkesempatan sekali lagi untuk ke Zaqaziq dan bermalam di sana.Itupun bukannya berziarah semata.Ada sedikit urusan.Kebetulan pula,teman blogger d'udin pun berkeinginan ke sana.Itupun kes ada sepupu di Zaqaziq,Faiz yang baru berada di tahun pertama Kuliah Perubatan.Kalau tidak ,bukan senang si 'udin ni nak ke mana-mana.

Emmm...menurut musyrif kami di sini,tiada pun tempat menarik di sini.Fakta ini disokong oleh beberapa temannya hatta Faiz sendiri pun kata macam tu.Tapi penulis berfikir,alang-alang dah sampai,takkan nak melepak kat rumah aje.Lagipun paling kurang setiap tempat pasti ada keistimewaannya tersendiri.Begitulah yang penulis fikirkan.

Kami ambil keputusan untuk keluar bersiar-siar sekitar bandar Zaqaziq.Keistimewaan pertama yang penulis boleh ungkapkan,bandar ini dihiasi dengan aliran sungai di tengah-tengahnya.Walaupun kurang lebar,tapi menarik.Setiap yang datang ke sini,pasti akan melewati,menyusuri atau melalui sungai ini.

Masjid Fatah
Di samping itu,terdapat sebuah masjid besar yang lokasinya berhampiran sungai dan persimpangan jalan.Namanya Masjid Fatah.Menurut kata musyrif kami,masjid ini dibina hasil pembiayaan atau sumbangan seorang bekas penyanyi Mesir yang telah insaf.Semoga Allah memberkati sumbangan beliau ini.

Inilah antara tempat-tempat yang sempat penulis dan rakan berziarah.Kesimpulannya,apa yang penulis ingin lontarkan di sini,keistimewaan setiap tempat di mana-mana sekalipun bukan bergantung dengan adanya tempat-tempat menarik dan cantik semata.Keramahan penduduk,kemeriahan suasana Islamik,nyamannya udara adalah antara faktor yang perlu diambilkira juga untuk menilai.
Sekian.
Bersama Udin dan Faiz
Teman Serumah Faiz
Kedai Kain
emm...?
p/s- Penulis teringat rupanya tahun lepas penulis sempat juga singgah sebentar di Zaqaziq.Kebetulan AJKT KPT anjur ziarah ahli bersalin(zaujah Us Roslan)di Tafahna Asyraf.
Sorry...:D

Tiada ulasan: