22 Disember 2008

Alam dan Manusia

Kisah 1
Pernah tak kalian memandang ke langit malam dalam tempoh yang lama?Pernah pada tahun 1997,ketika itu penulis berada di tingkatan 1 dan sedang mengikuti Program Asrama Cemerlang 4141 (PAC 4141-41 hari 41 malam di asrama tanpa pulang kampung) di SMKA Tok Jiring.Dalam slot Pendekatan Cahaya Iman(PCI),penulis dan kawan-kawan sekumpulan telah dibawa oleh Ustaz Raja Daud iaitu fasi kami ke padang sekolah lalu memerintahkan kami berbaring dan melihat ke langit. Ustaz pun turut berbaring bersama kami.Malam itu langit cerah.Penulis ketika itu dapat melihat bintang-bintang yang cukup banyak.Berbeza-beza saiz dan cahaya kerlipannya.Pernah satu meteor melintas.Ah,sungguh pantas dan sebentar!Kemudian,dipandang ke kiri dan ke kanan.Tiada penghujungnya.Sungguh luas makhluk Allah bernama langit ini.Sesungguhnya Allah bagi nikmat malam antaranya dapat menghayati langit ciptaan Allah tanpa memedihkan mata.

Kisah 2
Tatkala melayari sebuah blog yang penulis tak ingat macamane boleh terjumpa,penulis terfikir seketika.Blog seorang pelajar tahun akhir kuliah perubatan Malaysia di Ireland ini mungkin boleh dianggap seperti blog-blog lain dari segi isi dan artikel-artikel yang dikeluarkan tapi apa yang membuatkan penulis terfikir sejenak ialah ketika melihat ‘header’ blognya : AKU SEBUTIR PASIR… dan gambar-gambar yang dipaparkan sebagai layout blognya.
Gambar-gambar yang diambil sendiri oleh pemilik blog ini merupakan pemandangan yang dirakam tatkala jelajah dan ziarah beliau merangkumi kebanyakan Negara Eropah,Utara Afrika,Australia dan beberapa buah Negara lagi.Penulis terkaget seketika melihat pemandangan-pemandangan yang indah dan menarik ini mengingatkan kebesaran dan keagungan Allah yang Maha Pencipta lagi Maha Kaya.Bahkan pemandangan yang pelbagai ini menunjukkan bahawa aturan alam ini bukan terjadi dengan sendiri bahkan dicipta oleh Yang Maha Bijaksana.Pemandangan-pemandangan ini berbeza mengikut lokasi geografinya.Begitu juga bangunan dan infrastruktur setiap negara berbeza menunjukkan penciptaan manusia dan gaya berfikir manusia sangat berbeza.


Blog Aku Sebutir Pasir

Cukuplah 2 kisah ini yang penulis paparkan.Di sini penulis tidak lain dan tidak bukan hanyalah ingin mengajak kalian berfikir sesungguhnya manusia ini sangat kecil berbanding makhluk-makhluk Allah yang lain.Dalam kisah pertama,cuba kita fikirkan bahawa bintang-bintang yang banyak dan pelbagai itu amat jauh jaraknya dari bumi ini bahkan antara satu sama lain.Pakar-pakar astronomi menganggarkan jarak dari bumi ke bintang-bintang tersebut memakan masa berjuta-juta tahun cahaya perjalanannya menggunakan kapal angkasa paling laju di dunia.
Dalam kisah kedua,berdasarkan travelog-travelog saudara Jhaznarul ,iaitu pemilik blog tersebut,banyak hikmah yang kita boleh cungkilkan.Antaranya pertama,seperti yang penulis sebutkan di atas bahawa manusia ini terdiri daripada berbilang-bilang kaum dan bangsa.Walaupun manusia itu berbeza,tapi secara kasar kita boleh lihat setiap bangsa itu ada identitinya tersendiri.Cuba bayangkan beratus bahkan beribu bangsa yang berbeza-beza adat dan tatacara hidupnya yang sedikit sebanyak mempengaruhi persekitaran termasuk binaan bangunan.Apatah lagi antara individu manusia.Lagi berbeza-beza!
Kedua,cuba bayangkan bahawa bumi Allah yang kerdil ini pun tak mampu untuk kita teroka ke seluruh pelusuknya apatah lagi bintang-bintang.Bahkan kalau kita sempat teroka habis pun,berapa lama yang kita telah peruntukkan?Fikirkan…

Akhirnya diharapkan semua pengunjung@pembaca blog termasuk diri penulis dapat mengambil iktibar atas ciptaan Allah mengikut perspektif yang penulis sentuh di atas.Banyak lagi iktibar yang boleh kita dapat terutamanya apabila kita mentadabbur ayat-ayat Allah.Penulis bahkan kita semua ini hanyalah insan yang sangat kerdil di sisi Allah.Seumpama nukleus di dalam tubuh,seumpama sebutir pasir di padang sahara yang luas…..

1 ulasan:

Unknown berkata...

PAC4141 -- Sebutannya PAK-SA-PAK-SA. Program yang paling bernostalgia bagi penghuni asrama. Dan saya bukan penghuni asrama. Oh...