19 September 2008

Tarawih Ramadhan...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Hampir sebulan lamanya blog ini tidak di’update’.Maaf,mungkin ada pengunjung setia yang mengharapkan adanya ‘entri2’ terbaru daripada penulis.Bukannya tak mahu taip,ade idea tapi perasaan malas sentiasa menyerang dan mangsanya selalu tertewas.Lagipun blog ini diwujudkan bukan sebagai penyebar fikrah penulis atau pemiliknya semata,tapi hanya sekadar santai-santai sahaja sambil-sambil berkongsi pengalaman.
Alhamdulillah,marilah sama-sama kita mengucap syukur ke hadrat Allah s.w.t kerana dengan kurnianya dapat lagi kita merasai kehadiran kehadiran Ramadhan pada tahun ini.Mudah-mudahan Ramadhan tahun ini lebih baik dari Ramadhan tahun ‘kelmarin’ dan sama-sama kita doakan supaya Allah mengurniakan kita Ramadhan akan datang.Amin…Ya Rabb!!
Penulis tertarik untuk berkongsi pengalaman merasai suasana Tarawih di Mesir ini.Mungkin di sana telah banyak cerita-cerita berkenaan Tarawih di negara-negara Arab.Tapi setiap cerita ada perbezaannya lantaran pengalaman dan pandangan yang berbeza-beza antara penulis.
Tahun ni seperti kebiasaannya diteruskan kelas pengajian’ tafaqquh fiddeen’ oleh Syeikh Muhammad Nuruddin di Haiyyu Asyier ini dan Rumah Terengganu terpilih sekali lagi sebagai pentas utama pengajian.Sambutannya seperti biasa pasti ramai dengan kehadiran pencinta-pencinta turath yang berkampung di Asyier ni.Tambahan pula kelas ini ditayang secara ‘live’ melalui laman web http://www.mymkkk.tv.
Namun beberapa hari pada awal Ramadhan,Syeikh bersama rombongan telah berangkat ke Al-Haramain untuk melaksanakan ibadah umrah yang pahala umrah di bulan Ramadhan menyamai pahala menunaikan haji. Penulis tidak dapat join sekali lantaran sekarang ini agak ‘kekeringan’.Memang hati ini meronta-ronta untuk pergi walaupun pernah sampai di sana pada tahun 1426 yang lalu.Benarlah,pertama kali pergi pasti akan mebuahkan kerinduan untuk kembali lagi ke sana.
Hari-hari tanpa pengajian Syeikh diisi dengan ibadah tarawih di masjid-masjid sekitar Kaherah.Satu pengalaman yang baru kerana walaupun penulis dah berada 4 tahun di Mesir inilah kali pertama dapat bertarawih di masjid-masjid besar Kaherah.Hampir kesemua masjid di Mesir dilaksanakan Tarawih 8 rakaat dan pastinya diselangi dengan tazkirah.


al azhar

al-Azhar

Antara masjid terkenal adalah Masjid Al-Azhar sendiri.Alhamdulillah,penulis berjaya sampai ke sana walaupun tempoh perjalanan mengambil masa kebiasaannya 45 minit untuk sampai.Satu keistimewaan tarawih di Al-Azhar adalah bacaan Quran dalam tarawih adalah mengikut Qiraat sepuluh di samping bacaan yang merdu dan yang penting, nyaring.Penulis bercadang juga untuk ke Masjid Saidina Husein yang terletak tak jauh dari Al-Azhar cuma dipisahkan dengan jalan raya tapi tak berkesempatan.
Seterusnya Tarawih di Masjid Sayyidah Nafisah.Nama masjid ini adalah bersempena nama salah seorang wanita keturunan Rasulullah yang mulia melalui cucu baginda Saidina Husein yang dimaqamkan di situ.Bacaan Quran oleh imam di sini tidak jauh beza daripada imam-imam lain.Cuma ape yang membuatkan penulis tertarik adalah bacaannya cukup fasih dan mantap mengingatkan penulis kepada guru penulis iaitu Syeikh pengajian Tashih perawi tertinggi sanad al-Quran,Syeikh Nabil Muhammad.
Selesai di situ,penulis bersama rakan ketika itu dan berkesempatan membonceng motosikal berjenama Dayun milik rakan penulis yang seorang lagi menuju ke Masjid Sultan Hasan yang tak jauh dari situ iaitu masjid yang dinamakan masjid 4 mazhab kerana mempunyai 4 ruang yang besar mewakili setiap mazhab.

Masjid Sultan Hasan

Maqam Sayyidah Nafisah

Pada kesempatan lain,penulis juga sempat berTarawih di Masjid Salam yang kebetulan berhampiran kediaman penulis.Tarawih di sini cukup terkenal dengan bacaan Quran pada setiap rakaat yang panjang.Begitu juga tazkirah antara Tarawih sehingga memakan masa sejam.
Kesimpulan penulis.Tarawih di sini walaupun hanya 8 rakaat tapi bacaannya cukup panjang bahkan satu rakaat , 1 maqra’.Ada juga satu muka mushaf satu rakaat.Dan kebanyakan jemaah masjid di kalangan warga Mesir hampir kesemua hafaz al-Quran.Jadi,tidak hairanlah mereka dapat menghayati Tarawih sepenuhnya walaupun bacaan setiap rakaat agak panjang.
Setakat ini sahaja coretan penulis untuk ‘entri’ kali ini.InsyaAllah,penulis berazam untuk berTarawih pada malam ke 27 nanti di Masjid ‘Amru al-‘As yang akan diImamkan oleh Syeikh Muhammad Jibril.

Sekian.
19 Ramadhan 1429H

Tiada ulasan: