08 Jun 2009

Penahafiy?

Semenjak kemunculan blog ini,ramai kawan-kawan penulis tertanya-tanya kenapa blog ini dinamakan sedemikian.Terutamanya apakah kaitan 'hafiy' dengan 'pena'.

Sebenarnya perkataan 'hafiy' berasal daripada nama kepada anak sulung kepada sepupu penulis iaitu Wan Ikram Hafiy bin Wan Khairuddin.Dilahirkan pada 29/6/2008 di Kuala Terengganu.Jadi kalau dicongak,kira-kira tinggal 3 minggu lagi untuk mencapai setahun.

Rentetan itu,penulis dan sepupu merancang untuk menulis 'sesuatu bahan yang boleh dibaca umum'(buku la tu).Tetapi,penulis terfikir sejenak dan mula berasa agak keberatan kerana kekurangan ilmu dan dan bakat dalam penulisan.So,sebagai permulaan,penulis mencadangkan supaya kitaorang bermula sebagai penulis blog dan sepakat memilih nama 'penahafiy' sebagai nama blog kami.Dalam masa sebulan,sepupu penulis terpaksa menarik diri dek kesibukan waktu sebagai guru di sekolah dan sebagai 'pengasuh' di rumah.

Berbalik kepada kisah Wan Ikram Hafiy.Sebenarnya penulis tidak berkesempatan ketika hari kelahirannya kerana penulis masih lagi berada di Mesir.Semenjak kelahirannya sehinggalah kepulangan penulis ke Malaysia, hanya teknologi yang mempertemukan kami.Medium terbaik adalah dengan menggunakan perisian skype.Sekarang musim cuti sekolah.Budak yang penulis panggil Ikram ni(bukan Hafiy)pun turut pulang bercuti bersama ibu bapanya.Maka makin dekat dan rapatlah kami untuk 'bergurau senda'.Apatah lagi dah tak sampai setahun,si Ikram ini dah pandai berjalan.!:D

So,begitulah serba sedikit asal usul nama blog ini dipilih dan siapa si 'hafiy' tu.Berikut adalah beberapa gambar Wan Ikram Hafiy...







Khusyuk menonton kartun di tv

Gambar ayahnya masa kecil

Saat mula boleh berjalan

3 ulasan:

Ibnu Salleh berkata...

salam..hehe.. ana pun lame gok tertanya2..cume tak tertanye je.. akhirnya...... terjawab!.. :D

Fitrie Muhammad berkata...

Sebenarnya xdok idea nak tulis idea.tu yang tulis psl ni...

ذكية احمد berkata...

ana tertarik nak bukak blog ni pun sebab tertengok link dari blog lain tulis name hafiy... name anak buah ana.. muhammad hafiy irfan..... :-)